Dorpskaatsen in combinatie met het dorpsfeest en toch is het anders. We zijn door alle beperkingen inmiddels al over de helft van augustus….Gelukkig zijn de bewoners en verenigingen van Achlum wel soepel en flansen we gezelligheid in elkaar zodat het allemaal wel kan met z’n allen. Dus op zaterdag spelletjes, bier, gezelligheid, bier, dansen, bier en nog meer bier en op zondag het dorpskaatsen. Waar zaterdag de zon meer dan haar best had gedaan, waren op zondag andere krachten aan de beurt. Harde wind en regen, regen, regen. Zoveel vocht er zaterdag opgedronken was, kwam op zondag van boven. Er kwamen steeds meer plassen op het veld, maar ruimte om de wedstrijd op te schorten was er niet. Heel langzaamaan kwamen de eerste kaatsers het veld op lopen. Verscholen in regenpakken, capes en met grote laarzen aan. Bij de welpjes mocht de bal eigenlijk niet over de helft van het perk komen, want dat viel ie in de “vijver”. We hadden lijsten vol deelnemers, verdeeld over maar liefst 7 klassen. In totaal 133 kaatsers, hier doen we het voor en dit maakt ons trots als vereniging zijnde.

De jeugd sloeg zich dapper door de dag. Na elke omloop droge kleren of gewoon lekker je hele regenpak aanhouden. Ze kaatsten in alle 3 de categorieën met 3 verschillende lijsten en een individueel klassement. En kijk eens hoe goed de jeugd dan kan rekenen! Winst is belangrijk, maar het aantal tegeneersten niet minder. Er wordt de tegenpartij dan ook geen punt gegund; aiaiai, dat is som best wel lastig om mee om te gaan. Bij de prijsuitreiking was het soms lastig om te zien of de juiste topper de goede prijs wel kreeg, sommigen hadden als afsluiting een paar lekker buikschuivers en modderpoelen opgezocht.

Voor de spieren van de 40+ was dit niet het meest ideale weer. Gisteren als jonge honden op de dansvloer en vandaag kaatsen in de regen, aiaiai, dat gaan ze de rest van de week voelen 😉. Waar het bij de dames een duidelijke zaak was, waren de heren minder stabiel. Voor de laatste omloop kon het nog alle kanten op. Nou, de bal vloog alle kanten op, de benen gleden alle kanten op en de handen werden dikker en blauwer. Het mocht allemaal de pret niet drukken, ze hebben allemaal een sportieve dag gehad.

Bij de senioren was het oppassen geblazen. Zoveel partijen, zoveel uitslagen, een hele uitdaging. Afmeldingen, (te) laatkomers, katers en veel modder. Het maakte ook deze kaatsers geen bal uit; ze gingen gewoon lekker kaatsen. We hebben weer heel veel talent, eeuwige talenten en doorgebroken talenten een balletje zien slaan. En wat maakten ze er spannende finales van!! Bij de heren 5-4, maar bij de dames zelfs 5-5 6-6! De koningscommissie had er nog een hele kluif aan om de beste kaatser uit deze parturen te selecteren, maar ook dat is weer gelukt.

Na het uitreiken van de vele mooie prijzen en kransen werd er door velen nog een gezellig plekje in de partytent gezocht en kon er geproost worden op een zeer geslaagd weekend! De wedstrijdsponsoren van deze partij zijn Topo-Tech en de Singel.

Heren :

1e prijs            Martijn Wiersma (K), Menno de Jong, Siebe Postma
2e prijs            Willem Miedema, Jurjen Fokkema, Durk Tigchelaar
3e prijs            Mart vd Molen, Douwe Sieswerda, Wytze de Boer
3e prijs            Gerrit Jan Duiven, Jouke van Dijk, Jort (van Hester)

1e prijs vr        Germ Epema, Mike van Dorsselaer, Bauke-Willem Mollema
2e prijs vr        Jesse van der Molen, Klaas Westra, Jort de Jong

Dames:

1e prijs            Femke Buwalda (K), Fokje Vrieswijk, Annebeth Scheffer
2e prijs            Anne Brouwer, Wietske de Jong, Djûke Miedema
3e prijs            Julia de Bruin, Thomaske Leijendekker, Hester Bruinsma
3e prijs            Ilse Yntema, Marijke Vrieswijk, Marte Tolsma